Friday, 11 March 2011

tsunami di Jepun

mengikut laporan berita harian online, Tokyo, Jepun dilanda gempa bumi b'ukuran 8.9 magnitud di kawasan timur laut jepun. akibat drpd gempa bumi itu, tsunami setinggi 4 meter m'hanyutkan kereta dan meruntuhkan bangunan di sepanjang perairan b'hampiran pusat gempa. gempa bumi tu juga,  antara yg dasyat dlm tempoh 140 thn. akibat drpd gempa bumi di Jepun, Pusat Amaran Tsunami Pasifik mengeluarkan amaran akan berlakunya ombak besar di Filipina, Indonesia, Papua New Guinea, Astraulia dan beberapa negeara asia lg. mengikut sebuah blog lain juga, gelombang besar selaju 800/jam sedang menuju ke Indonesia.


(ni gambar2 yg aku kutip2 kat blog2. dasyat kan..)


astagfirullahalazim.. agak ketar jugak la bila aku dgr berita  ni. seb bek tak buta IT kan. dpt gak tgn aku ni cari2 berita terkini. hmm.. apa yg aku blh habaq, walaupun kita Malaysia sering terselamat dr segala bala bencana ni, jgn dok senang hati goyang kaki sgt noo.. byk2 la doa agar negara kita dijauhkan dari malapetaka ni. tahu tak tu tandanya Tuhan marah??

sblm drpd ni, kita sering je senang hati bila negara yg kita menapak ni, terlindung dr bencana alam. tu yg tak ramai tahu syukur. bencana tsunami pd tahun 2004 masih jelas t'bayang lg di kepala. byk akhbar2 menyiarkan mayat2 bergelimpangan dan bangunan2 rosak teruk. kali ni, tak tahu la mcm mana sbb ia jugak teruk lbh kurang 2004..

semoga kita semua dilindungi dari bala bencana ni..aminn ya rabb..(-_-)




No comments:

Post a Comment