Friday, 11 May 2012

kalau rasa tak mampu, jangan buat

rasa kena tepat atas batang hidung. rasa bodoh pun ada jugak. bila dah terbuat benda yang memang kau tak boleh hadam, lepas tu kau rasa menyesal sangat2. tu yang aku rasa sekarang. rasa macam nak nangis pun ada. rasa bersalah dengan diri sendiri, dengan hati sendiri, rasa tak tenteram. semua bercampur baur.

apa yang penting, jangan lagi buat sesuatu perkara yang kau memang tak boleh dan tak mampu nak paksa hati secara sukarela. nanti menyesal tak sudah. macam aku. sob3. bersalah pada diri sendiri~~

Monday, 7 May 2012

Mama

Dia insan yang sangat kuat, tak pernah berputus asa, tak pernah kenal erti penat, tak kenal erti jemu, tak kenal erti malu. Dia insan gigih. sangat tabah dalam melalui pelbagai cabaran hidup sebagai seorang isteri dan seorang ibu.

Dia tak pernah kenal erti penat lelah. yang dia tahu hanyalah masa depan anak-anaknya. dia juga tidak peduli erti caci maki manusia yang hanya tahu menunding jari. jujur ma, selama aku hidup, tidak pernah aku berhadapan dengan insan seperti kamu. kamu penguat semangat kami adik beradik. dan aku tahu, kami anak-anakmu inilah tulang belakang mu, semangat hidup kamu.

Tersentak bila dikhabarkan yang mama sakit. walau hanya sedikit, mama langsung tidak memberitahu. mungkin risau anaknya susah hati.

Mama, andai hidup aku menjadi galang ganti kebahagiaanmu, aku akan sentiasa berada disisimu walau terpaksa melupakan cita-citaku. aku tahu, kamu hanya ingin menghabiskan masa tua mu bersama aku. akan ku turutkan kehendakmu mama. seikhlasnya, demi kasihku yang tak ternilai harganya untuk kamu wanita hebat MAMA....


Sunday, 6 May 2012

dalam hidup ni, kita sering mengejar benda yang tak pasti. walau kita tahu yang kita tak mampu. adakala kita terus mengejar sesuatu yang tak mampu kita gapai dalam kenyataan. kita cuba, cuba dan terus mencuba. hingga suatu saat kita tahu, kita sudah tidak mampu mengejar sesuatu. dan bila mana kita sedar ia telah meninggalkan kita jauh di belakang.

jika dikatakan ego, mungkin ia tidak benar. jika dikatakan keinginan, tidak semestinya pasti. mungkin saat kita terlalu megejar sesuatu perkara, kita jadi bersemangat, kita jadi berani dan lantas kita usaha sedaya mungkin. dengan kekuatan, sedikit keyakinan, kita mengejar sesuatu perkara itu.

tapi, saat diri sudah tidak mampu lagi untuk mengejar, serahlah kepada Yang Berkuasa. sesungguhNya, Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya dan perancanganNya juga adalah sebaik-baik perancangan.

dalam hidup kita, jalan dan liku hidup telah diatur dan yang kita tidak tahu hanya DESTINY...