Thursday, 24 March 2011

sesat di hujung jalan, kembali ke pangkal jalan


the world is beautiful but jannah is much better... apa ada dengan dunia yg sementara ini? dunia hanya pinjaman semata-mata. iya, berusaha seperti kamu akan hidup seribu tahun lagi tapi, beramal lah seperti kamu akan mati esok hari. aku bukan ustazah, apatah lagi alim ulama. tetapi aku sedar, diri ku hak milik Yang Esa. tidak juga aku terlepas dari melakukan silap. tapi Allah itu Maha Pengampun.

kita semua sama di mataNYA. tidaklah DIA melihat kepada paras rupa, harta benda kamu tetapi DIA menilai sejauh mana amalmu. pernahkan kita terfikir, sepanjang menumpang dibumiNYA, apa yg telah kita persembahkan padaNYA? pasti kita tertunduk malu bukan mengenang hina dan kerdilnya diri pada pandangan Tuhan Yang Satu?

ramai yg tersesat. tapi mereka tersedar dalam kesesatan lalu kembali ke pangkal jalan. tiada istilah terlambat dalam memohon keampunan. Tuhan maha Mengetahui setiap yg terkandung dalam hati hambaNYA. terpulang pula sejauh mana keinsafan kita. Allah tak pernah mungkir akan janjiNya. tetapi manusia yg selalu tiada pendirian. ada yg bertaubat ketika dalam kesusahan. tetapi bila disembuhkan kesusahan, mereka kembali ke salah yg sama. terbukti kita lah selalu memungkiri janji bukan?

-------------------------------------------------------------------------
dalam dunia hari ni, macam2 kisah yg boleh kita tgk, dengar dan lalui sendiri. sbg contoh, aku melihat 2, 3 video cubaan membunuh diri dlm fb. istighfar panjang aku. takde cara lain ke nak selesaikan masalah? bunuh diri tu jln terbaik ke? sedar tak diri kita2 ni milik Allah. kita ni hamba je. sedangkan niat nk bunuh diri pun dah salah, apatah lagi cuba bunuh diri? mak aiii... elok2 Tuhan bagi sihat tubuh badan, ko sengaja pulak campak diri ko dari atas bangunan? wth? semata2 sebab frust bercinta, terjun bangunan? besar mana kekecewaan ko nak dibandingkan dgn nyawa? orang lain punya susah payah p mai, p mai berubat nak bagi sihat, idup lama. ko lak nak mati awal.

mungkin la. ketika ni fikiran tak sewaras biasa. aku penah dengar jugak ceramah seorang ustaz ckp, mungkin orang yg bunuh diri ni, ketika tu dia luar kawalan dan mereka tergolong dalam golongan tak sihat. hmm..benar apa yg dikatakan itu. tapiiiiiiii.. kita sebagai manusia juga, masih lagi boleh mengawal diri dgn dekatkan diri pada Allah. kecuali sudah tercatat ajal kita masa tu. yg tu tak boleh nak elak la kan.

selain bunuh diri juga, aku ada 3, 4 kenalan yg sememangnya sudah tersasar jauh dari landasan. mereka mengakui mereka melakukan silap. iya, sering aku menarik mereka dari jalan2 itu. tapi, aku tak mampu berbuat apa jika mereka sendiri tiada ikhtiar utk berubah.

dalam hal2 macam ni, terpulang pada diri kita sendiri bagaimana nak bentuk diri kita. walau hebat mana pun penceramah, pakar motivasi datang ceramah ko, tapi tetap tak nak berubah, tak da apa jugak yg boleh mereka buat. baik, buruk jalan yang kita lalui, kita sendiri yg pilih dan bentukkannya.

ingat!!! better late than never!!!

untuk apa sembunyi jika ia jelas?

(kredit to cik google)

aku masih dlm mood memerhati. memerhati sejauh mana sebuah pembohongan. memerhati sejauh mana pembohongan itu diteruskan. sering manusia memandang aku dengan sinis. sering juga aku membiarkan pertanyaan tanpa jawapan tulus. sebab aku tidak mampu berbohong sebagaimana kamu. bertepuk tangan aku melihat kamu bangga atas pembohongan hebat itu. kamu sangat hebat bukan???

tidak pernah aku ketemu orang yg bisa membuat satu pembohongan sehebat kamu. dengan menggunakan suatu watak dlm cerita kamu, kamu bisa menipu sejuta mereka yg buta. tapi tidak aku yg satu ini. hampa aku melihat, mereka yg begitu berharap akan ketulusan kamu. mereka buta dalam menilai yg hak. mereka buta kerana lakonan kamu dalam cerita pembohongan itu.

andai mereka tahu suatu masa nanti, tidak dapat aku bayangkan kecewanya mereka. bagaimana penerimaan mereka? bagaimana hati mereka? mungkin sekarang aku boleh kamu guna sebagai pelindung pembohongan kamu. tapi sampai bila? sampai bila kamu mahu menggunakan aku? akan sampai suatu saat nanti, aku takkan mampu melindungi pembohongan nyata jijik kamu itu.

tapi ramai yg jelas tentang penipuan kamu itu. meskipun tiada cerita aib yg aku buka, mereka masih bertanya. kerana jelas kamu berbohong. aku hanya diam kerana penat melihat pembohongan ciptaan kamu. tunggu suatu saat aku tak mampu bertahan dengan semua kerja gila kamu, kebenaran akan jelas terlihat biarpun bukan aku yg membuka cerita itu.

hidup ini punya hukum alam. apa yg kamu lakukan hari ini, walau sebesar zarah perbuatan kamu. balasan tetap ada. jangan terlalu angkuh mendabik dada mengaku menang. pasti kamu temui jalan buntu suatu masa nanti. saat kamu buntu nanti, pasti kamu akan berfikir kembali tentang apa yg telah kamu lakukan selama ini. jangan kamu menyesal tak sudah bila semua sudah menemui titik akhir~~~

Tuesday, 22 March 2011

masalah itu hidup

malam ni, dapat satu kol.. dengan suara nanges2..aiyyaa.. ape lagi?

dia : macam mana aku nak buat ni?
aku : kenapa nih?     
dia : kenapa aku diuji sampai mcm ni sekali? apa sebenarnya yg mahu Tuhan tunjukkan pada aku?
aku : (opkos la garu2 kepala kan =_=" )..hmm..nape ni?
dia : si k...l datang balik. setelah 3 tahun kisah aku dgn dia. setelah dia berkahwin dgn pilihan keluarga. dia kembali menuntut cinta aku yg pernah aku tolak dulu.
aku : haaaa? benar ke?
dia : ia. aku tak tahu nak buat apa. perlukah aku membenci si z...i krn disebabkan dia aku tak mampu menerima orang lain?
aku : siapa sebenarnya dia dalam hidup kamu?

-------------------------------------------------------
ok, ni perbualan dgn orang pertama. aku mendengar kisah dia. iya, selama bertahun aku paut bahunya. agar dia tak keseorangan. tapi, sampai bila? sampai bila harus begini? aku bingung sebentar. menarik nafas panjang. aku juga hampir putus harap memberi kamu kekuatan. kerana aku tak pasti sampai bila?

mungkin insan itu hadir utk menuntut cinta yg kamu tolak dulu. tapi tak bermakna kamu mesti terima dia. kamu sendiri akui, yg kamu tidak akan terima dia kerana dia sudah punya keluarga. iya, aku tahu dia menerima pilihan keluarga kerana kamu menolak cintanya. tapi hati kamu itu adalah hak kamu. 

hidup ini seperti sebuah teka teki. perlukan kebijaksanaan utk menyelesaikan segala jawapan diri. hanya yg mampu bertahan akan menang. telah aku katakan, kamu kena kuat. jauhi anasir2 itu. jangan mempersalahkan orang yg sebenarnya tidak pernah ada dlm kamus hidupmu..

(kredit to cik google)

(hidup ini seperti menyelesaikan puzzle right?)


----------------------------------------------------------
orang kedua.
dia : tolong aku. bawak aku lari dari semua ni.
aku : kenapa mahu lari? lari tidak menyelesaikan masalah.
dia: aku takut, takut akan jatuh hati dengan dia. tapi aku tak mahu kehilangan dia..

ok, tiada apa yg boleh aku kata jika kamu benar2 mahu lari dari segalanya. itu hak kamu. aku tak akan menghalang jika kamu mahu meneruskannya. cuma apa yg blh aku kata, jgn lari dari masalah. masalah tak kan habis jika kamu asyik lari. sejauh mana pun kamu lari, adakah kamu tidak akan berjumpa dgn kisah seperti ini? ini hanya permulaan hidupmu. ini baru satu episod hidup.

hadapi ia jika kamu mahu menyelesaikan perkara itu. jangan takut akan kisah hidup aku. kisah aku hanya peringatan utk kamu hadapi hari2 berikutnya. jangan kamu lari hanya disebabkan kamu takut terjadi seperti kisah aku. aku tahu kamu sedar hakikat itu. tapi kamu sedaya mungkin menepis ruang yg ada semata mahu menjaga hati kamu. tapi bagaimana dengan hati orang yg tulus pada kamu?

setiap orang ada kisahnya sendiri syg. kisah kita berbeza. jln kita berbeza. jika kamu menyayangi dia, teruskanlah langkahmu. jangan sesekali mengalah. setiap orang ada hidupnya sendiri. aku tahu hati kamu. hati kamu yg tulus itu. hati kamu yg takut akan kekecewaan. tapi percayalah, kamu tidak perlu lari untuk menyelesaikan masalah. hadapi ia setenangnya. kamu akan temui jawapan selama ini. percaya pada hati kamu sendiri.



(kamu berada dlm situasi ini)

ini pula kisah aku.. kadang2 aku rasa mcm Dr. cinta..ewwww.. mampoo?? huhh.. aku tak la layak utk memberi nasihat kat orang sgt. sebab aku rasa aku tak banyak pengalaman pun. mungkin teman2 dekat dengan aku sebab aku selalu sokong mereka. teringat pula bila kawan ku cakap, iya aku mahu jadi mcm kamu. tabah, kuat dan tenang. ye mehh??

apa yg aku boleh kata, tenanglah menghadapi apa sahaja. jangan lari dari masalah. kerana masalah tak kan selesai dengan cara tu. lambat atau cepat, masalah tu akan muncul balik. jadi, kuat ya?