Tuesday 5 April 2011

i am single and i'm ok!!



ramai dah dok bising2 kat aku. terutama kawan2 aku yang banyak mulut..haha. akak aku pun dah tanya. ayah dan ma pun sama. apekah?? rilek la.. aku muda lagi kot. life begin at 40..erkk?? salah2, tu laki. eleh, pompuan pun boley occayy!! =_="

kawan2 dok tanya, "wehh biey!! ang bila nak cari laki nih? ang sapu je laki tu, laki ni". erkk.. ekau ingat sonan nak bantai mana2 laki? mati den kalo salah sapu. nanti licin pulak dah. hehe. aku taw, kawan2 kalut pasal aku. takut aku kawen lewat kata depa. tapi ok wat? pompuan sekarang harus pandai berdikari ok. tak payah nak harapkan laki kalo dah kawen. stabilkan diri dulu, bantu mak ayah dulu. ni tak, muda2 dah kawen pastu tadak keje la ape la. harapkan suami 100%. bukan nak kata kawen awal tu tak bagus, tapi yang aku nak tekankan kat sini ialah, pompuan harus berdikari. memang kita tak minta benda2 tak bagus berlaku tapi persediaan tu penting. 

macam kes kawan aku, kawen time study jadi bini no. 2. then dapat anak sorang, bini 1st orang tu dapat taw. apa lagi, kena cerai la dia. memang kesian sesangat kat kawan aku tu. lebih kesian lagi, laki tu ialah 'cikgu' aku. ok, watefishhhh!!! memang aku mengamuk lepas dapat taw depa kawen. kawen senyap2 tanpa pengetahuan sesape lak tu. tapi benda dah jadi kan, tak dpt nak kata apa dah.. sepatutnya, laki tu yang membimbing dia, bukan menghanyutkan dia. yela, sebagai orang yg lebih tua, opkos la ang banyak pengalaman kan? taw je camne nak cairkan hati budak tu. kasi duit sikit, kasi ayat sikit, meleleh2 la. haishh.. kalo kes mcm ni jadi dan laki tu bertanggungjawab takpe. berani mengiktiraf status perkahwinan mereka pada semua orang. ni tak, pengecut! ko buat berani, tapi kena gertak dengan bini tua sikit terus gelabah? kata gentlemen? gentlemen ke lelaki lembut nyah??owh damn!!

ok, agak emosi di atas. zzzz.. bagi aku la, mungkin pendapat sementara sebab aku masih single kan. sila jangan pandang rendah kat orang single boley? taw r aku tak lawo..sobs3.='(. ok, stop da drama pliss..banyak sebab kalo orang masih single ni. nak2 kalo yang umo hampir nak masok 30 an kan. banyak la mulut2 tempayan terbukak. eh, 'anak si bedah tu, dah nak masuk 30 kan? tak laku dengar cite. anak dara tua'. can u plis stop it mak cik2? itu semua dasar pandang ke timur. eh? tak berkaitan ok.

bagi pompuan2 zaman sekarang, memang kebanyakan mereka mengejar ilmu. tengok sajahlah kat universiti. berderet2 yang buat ijazah sampai la ke phd. kalo masuk u utk ijazah, habis2 gerenti umo hampir 23,24 gitu. mana nak keje lagi kan. kedudukan pulak tak stabil. kalo yang sambung master dan phd tu, sah2 la dekat 30 jugak nak menghabiskannya. ni salah satu faktor orang pompuan single dan kawen lewat.

sebab lain semakin ramai pompuan single lama2 jugak krn mereka punya tanggungjawab yg besar. pada diri, keluarga. tambahan lagi kalo anak sulung, ramai adik beradik dan keluarga susah. mestilah besar tanggungjawab depa kan. org pompuan ni biasanya, sanggup berkorban untuk family. kebanyakannya memang begitu. contoh terdekat ialah arwah ayong(mak long aku). disebabkan family ayah aku tak berapa nak senang dulu, dan ayong merupakan anak sulung, dia sanggup tolak pinangan2 semasa umo 20an. semata2 nak bantu family. pengorbanan dia cukup besar. bantu adik2 sampai berjaya dalam pelajaran. tapi dia juga tak sia2 kan masa. ayong tetap sambung study ketika kerja. pernah dia kecewa dan bukan tiada ikhtiar dia utk mencari jodoh. tapi semua yang hadir hanya melihat pada rupa dan harta dia. Tuhan lebih menyayanginya. ayong dijemput ke rahmatullah pada tahun 2009 ketika hampir berumur 50an tanpa sempat merasakan nikmat perkahwinan. aku yakin dan percaya, ada jodohnya di syurga.(-_-)

dan aku pulak, aku rasa tak perlu nak rushing2 untuk mencari pasangan cepat2. tak perlu nak berkomitmen lagi buat masa ni. memang kawan2 aku ada cakap, terima je kalo lihat orang tu sesuai dan blh dipercayai. tapi nak wat macam mana, betul2 tak ready lagi. sampai saat akan ada jugak yang akan curi hati aku. korang jangan risau ok. (^_^)

biarpun single, its doesnt mean, i am available. im not going to try and prove to everyone that i can juz get another guy. im not going to do something stupid like that. jangan ingat senang2 nak dekat dengan aku dan panggil aku sayang2 ok. cukup aku menyampah dengan mulot2 bergula merah ni. silap orang kalo nak ayat ok. 

p/s : perlu bersiap utk group discussion sat lg. maghrib pun da msk. out dulu. papai n assalamulaikum..^_^



2 comments:

  1. mak bising bukan sebab takut ang kawen lambat,
    tapi nak ang bergumbira dgn depa tu ;p

    mak x single tapi happy jugak..huhu~

    ReplyDelete
  2. hek3..mekacih yunkk...i'allah, kalo ade y dpt bukak at aku ni, y not aku trime dorg kan?hehe..doakan aku ok..aku dh gembira kalo korang dgn aku..=')

    ReplyDelete