Sunday 8 February 2015

Buku Baru

Assalamualaikum wbt..

Dah lama sangat rasanya blog ni terbiar tanpa penghuni. Hari ni tergerak hati nak bersihkan sesawang blog. Tapi tengah menaip guna iPad ni lahaiiii kena sabar banyak2. Asyik auto correct je. Stress dibuatnya. Pertama, tak lambat lagi rasanya nak ucap selamat tahun baru 2015 kepada semua. Baru awal bulan February betul tak? Hehe.

Jadi setakat mana tahun baru korang? Ada baik? Aku setakat ni syukur Alhamdulillah. Masih sihat. Bertambah sihat agaknya? Huhu. Perkembangan yang paling ketara terjadi dalam hidup aku ialah kerjaya. (Ok hati tengah sakit menaip guna iPad). Pejam celik pejam celik. Rasa macam baru first year kat Usm. Perasan betul. Dulu aku selalu risau pasal kerja. Yela kalau tak ada kerja siapa nak bagi  makan. Ye dakkkk??

Kenapa aku cakap perkembangan ketara ialah kerjaya? Sebab dalam dua tahun ni aku asyik lompat kerja aje. kalau ikutkan kebanyakan company sebelumnya ada yang ok dan Ada yang KO. Jadi peluang untuk stay di sesebuah company tu tak terjamin. Katakan kalau kau fresh graduate. Starting gaji kau Rm2000. Tak payah nak membohong cakap kau boleh stay lama. Nak2 bila kau terima better offer. Kawan2 kau semua gaji gempak.kau akan mula tak senang duduk. Tapi nasihat aku, kalau terima better offer, apa salahnya cuba nasib. Tapi kalau nak tinggal  company lama, aku syorkan buat dengan cara elok. Bagi notis. Itu cara untuk jaga nama kau akan datang.

Esok aku akan mula lapor diri di company baru. Sebuah bank (bank apa dirahsiakan). Training 3 bulan then aku mula shift. Alhamdulillah rezeki Allah bagi. Kalau ikutkan aku hampir give up Sebab previous company memang teruk. Gaji tak besar mana. Jauh dari rumah aku. Hari2 kena stay office dengan kerja yang tak tahu bila akan siap. Memang azab bak hangggg. -.-"

Bila dah start kerja baru ni syukur sangat. Dekat kawasan rumah. Gaji okay. Elaun dan kebajikan terjaga(hopefully) sebab berdasarkan offer letter lah kan. Aku pasrah kononnya walau kerja shift Sebab elaun shift dibayar. Kebanyakan orang tak gemar kerja shift tambah lagi kalau yang dah kahwin Dan ada anak. Aku kalau kahwin insyaAllah tak ada masalah  Sebab aku di sini, dia di sana. Hahhhh. Korang yang bujang cepatlah rebut peluang kerja. Jangan asyik melangut depan tangga rumah kat kampung. Menghabiskan boraihhhhh.

Nasihatku kepada kawan2 yang takut nak keluar dari bawah ketiak mak tu, buka mata Korang.  Ambil peluang cari duit masa muda. Aku akui. Siapa tak sayang nak tinggal mak ayah, kampung halaman kan? Tapi Ada benda kau kena korban sebelum kecap kemanisan dia. InsyaAllah, Allah tak akan sia2 kan tangan yang meminta dariNya dan berusaha untuk mencapainya. Bukankah telah dikata Allah tak Akan mengubah nasib kita jika kita sendiri tidak berusaha mengubahnya?

Sekian coretan pertamaku di permulaan tahun 2015. Akan ada bermacam cerita yang dikongsi. Biarpun tak ramai yang baca tapi aku yakin ada yang Akan tersesat ke sini. Maafkan kalau salah ejaan. Kena setting balik ni. Selamat membaca!!


Love,
Nabila
2015

No comments:

Post a Comment