Thursday 24 May 2012

final year project (e3cs)

alhamdulillah.. setelah hampir setahun berusaha dari semester lepas lagi, akhirnya dengan sangat berjaya kami berjaya menghabiskan projek tahun akhir kami bagi pengkhususan komunikasi pemujukan di Universiti Sains Malaysia.

segala penat lelah, perit jerih kami bersengkang mata, projek ini berakhir walau terdapat pelbagai cabaran yang kami terpaksa lalui pada awal ia dijalankan. projek tahun akhir kami bagi Pengkhususan Pemujukan, School of Communication, USM ialah kempen sosial yang bertajuk IT4 Connecting, Caring, Changing Lives of Seniors atau dalam sebutan mudah iaitu e3cs.

kempen sosial kami ini dimulakan pada December 2011 iaitu 'Mini Bazaar'. tujuan utama kami menganjurkan mini bazaar ini adalah untuk mengumpul modal permulaan kami untuk menjalankan event2 seterusnya. al maklumlah, modal sedia ada tidak sebanyak mana. sebab tu lah kami gigih buat mini bazaar!! =) tapi syukur alhamdulillah. banyak juga yang dapat kami kumpul berkat kesabaran dan kesungguhan kami penggerak kempen e3cs..

                                                       Kenangan Mini Bazaar




setelah berakhir tahun 2011, semester kami bermula dan pelbagai persiapan yang kami jalankan bagi memastikan semua perancangan berjalan dengan lancar. bukan mudah untuk menggerakkan sesuatu event. pasti banyak masalah yang akan kita lalui. seperti kami juga, segala kutukan, caci maki, kami terima dengan terbuka dan mengambil ia sebagai suatu pengajaran untuk event2 seterusnya. 

event kedua yang kami jalankan ialah pre-launch kempen e3cs yang bertempat di foyer DTSP, USM. pre-launch ini adalah sebagai pembukaan kepada kempen kami dan memperkenalkan event2 yang akan kami jalankan sehingga bulan Mei.

                                                        kenangan pre-launch e3cs

(ahli kempen)

(palm printing tanda sokongan kepada kempen kami)

(express your concern)


(perasmian oleh pengerusi rancangan)

(antara tetamu yang hadir)


setelah selesainya pre-launch e3cs, kami terus menggerakkan event kedua iaitu Capacity Building Workshop yang diadakan selama 2 sesi iaitu pada bulan April dan Mei. workshop ini dijalankan adalah bagi mededahkan warga senior kepada social media. workshop ini dijalankan dengan kerjasama dari Pusat Teknologi dan Multimedia (PTPM), USM.

kami mengumpulkan kira2 40orang warga senior bagi dua sesi workhop. ketika workshop ini dijalankan, mereka didedahkan dengan social media seperti tutorial untuk create email, facebook, blog dan pembayaran secara online.

                                                                kenangan workshop

(bersama peserta workshop sesi 1)

(bila kami orang muda menjadi cikgu)


(gigih memberi penjelasan tanpa dapat memegang mouse)

(peserta workshop sesi 2)


disebalik kesibukan kami menggerakkan event2, kami juga terpaksa berkejar dan berpecah untuk menjalankan roadshow di IPT2 di sekitar Pulau Pinang. biarpun terpaksa berpecah kepada kumpulan kecil, kami tetap menjalankan tanggungjawab untuk roadshow ini. hal ini demikian kerana, ketikan roadshow kami berlangsung, workshop sesi kedua juga sedang berlangsung.

                                                               kenangan roadshow

(dikerumuni oleh pelajar kampus kejuruteraan, USM)

(antara barangan dari pihak sponsor)

(turut ditaja)


(kami bergerak dalam kumpulan kecil)


ketika berlangsungnya roadshow dan workshop juga, berlangsungnya juga press conference(PC) kempen kami di pejabat naib canselor USM. PC ini juga bertujuan untuk hebahan dan publisiti kempen kami.

                                                                      press conference



selepas berlangsungnya beberapa event dan aktiviti, tibalah acara kemuncak kempen kami iaitu konvensyen yang bertajuk 'social media: Bridging Generation Trough Social Media' . alhamdulillah ia berlangsung dengan jaya. event kemuncak ni membuatkan kami tak lena tido, tak cukup tido dan termimpi2.

                                                  kenangan disebalik tabir konvensyen

(penasihat kami prof. madya khor yoke lim yang duduk bersama2 kami)


(rehearsal)

dalam hari yang sama iaitu 19 mei 2012, terdapat dua event yang dijalankan iaitu konvensyen dan makan malam 'malam qaseh'. fuhh semangat bila kena berkejar ke sana sini. penat tak payah cakap la. semasa berlangsungnya konvensyen, separuh daripada ahli kami berpecah ke dewan utama desasiswa, USM bagi membuat rehearsal dan persiapan bagi dinner pada malam tersebut.

dinner kami merupakan penutup kepada event2 kempen kami. dan ternyata tidak sia-sia usaha penat kami selama 2 semester. walau pelbagai kami lalui, pertelingkahan kecil antara ahli kami, kutukan2 di belakang kami, itulah menguatkan semangat kami untuk menghabiskan sekaligus menyempurnakan projek tahun akhir kami yang bernialai 9 unit!!!! pngk kami bergantung kepada 9unit ini..=.="

dan ini adalah kenangan ceria wajah kami setelah penat berusaha

(wajah ceria kami lepas habis dinner)

(habis rabak mata tido kul 3pagi)

(bersama penasihat yang banyak berjasa)

(3 tahun kami bersama dan kami akan berpisah..gonna miss u guys T___T ) 

(colum yang dibikin khas oleh ahli kami sendiri)

(trademark cabai ahli keluarga e3cs kami)

alhamdulillah segala penat lelah kami, terbalas jua...dan di bawah adalah tenaga penggerak bagi kempen IT4 connecting, caring, changing lives of seniors (e3cs). semoga kami semua dapat A!!!!! amin, amin, amin..^__^










No comments:

Post a Comment