Thursday 8 March 2012

tanggungjawab, tidak semudah yang diperkatakan

assalamualaikum...

lama jugak mengetuk2 jari ke meja sambil fikir nak tulis apa. walaupun follower hanya 'ciput', at least ada jugak orang yg akan tersesat ke blog picisan ni sesekali. hehe. ^_^"

memandangkan aku akan menamatkan pengajian dalam masa beberapa bulan lagi, aku dah mula terasa tanggungjawab kat bahu. walaupun belum habis study lagi pun aku dah plan apa yang harus aku buat untuk masa depan aku. aku juga plan untuk adik2 aku, ibu dan ayah aku. ya, kalau ditanya "sakan kau dok plan?mcm la jadi kan?". sentap mak nak. aku hanya berpegang, kita buat sesuatu, mesti ada perancangan. tertunai atau tidak, itu bukan kuasa kita tapi kuasa yang kat atas sana. yang kita mampu hanya berusaha dan berdoa.

umur dah mencecah 23 tahun. tidak berapa muda dan. perlahan2 menuju alam dewasa. memandangkan abang dah kahwin dan akak yg bakal menyusul, bermakna aku akan menjadi anak sulung selepas ini. walaupun terbiasa menjadi anak 'sulung' dari dulu, tapi kali ni beratnya sangat terasa. tanggungjawab menjaga kebajikan adik2, ibu dan ayah.

yang ada dalam kepala sekarang hanyalah adik2, ibu dan ayah. tak termampu nak fikir jauh lagi. sempurnanya tanggungjawab terhadap mereka beerti, lengkaplah tanggungjawab pada diri juga. bila sekarang, hanya terfikir ingin menamatkan pengajian, selepas itu barulah boleh melangkah ke arah perancangan seterusnya.

bila umur meningkat juga, pelbagai soalan sinis, sindiran halus kedengaran. soalan lazim, "bila nak kawen?", "kerja apa nanti?". sehhhhh.. cukup tak mampu lagi nak jawab soalan2 ni. akan berusaha untuk mencari rezeki nanti. dan menanti juga seruan 'jodoh' itu tiba. barulah boleh nak jawab soalan2 mak cik, pak cik aku tu!! ada jugak yang tak bagi kawen awal. haihh??macam2.

apa pun yang kita buat, bila kita tahu, faham dan ingat tanggungjawab kita, i'Allah kita akan mendidik jiwa kita sendiri secara tidak langsung untuk menjadi 'seseorang'....


No comments:

Post a Comment