Tuesday, 26 June 2012

wanita dan kerjaya

assalamualaikum..

sejak hampir nak habis study ni, makin banyak pulak fikir untuk cari kerja, cari kerja dan cari kerja. hingga kadang2 pernah jugak terfikir, boleh tak kalau tak nak kerja? dok rumah goyang kaki suruh mak bapak tanggung. memang kena cepuk jawabnya. =D

dalam arus kemodenan ni, ecehhh.. bagi aku, wanita harus mempunyai kerjaya sendiri. tak kiralah kerja makan gaji ke, meniaga ke. janji ada income untuk diri sendiri dan simpanan masa depan. bak kata orang, kita tak tahu apa yang akan jadi pada masa depan kan?

sekarang, apa yang kita dapat lihat kebanyakannya, wanita ingin mempunyai kerjaya sendiri dan tidak bergantung harap kepada suami 100%. yelah, mungkin suami mampu tanggung kita dan anak-anak tetapi sekurang-kurangnya, bila kita teringin sesuatu, kita boleh gunakan duit kita sendiri dan duit daripada suami boleh disimpan. nah, di sini boleh mengurangkan beban suami.

bagi yang belum berumah tangga pula, macam aku ni. apa yang aku fikir selepas habis belajar ialah nak bina karier aku dan dalam masa yang sama nak berjasa pada family. cukuplah selama ni mak dengan ayah yang banyak berhabis untuk aku dari sekolah sampailah ke zaman universiti. dah sampai masa untuk balas jasa diorang pula.

berdasarkan pengalaman kawan2 yang dah berumahtangga pula, apabila mempunyai kerjaya selepas berkahwin, membuatkan tanggungjawab mereka sebagai isteri terganggu tambahan pula bila dah ada anak. kebanyakan pergerakan terbatas. sebab itulah ramai yang berhenti kerja bila dah berumahtangga. dan bila dah berhenti kerja, terasa pula beban ekonomi yang ditanggung oleh suami seorang diri.

mengikut pengamatan aku, dah ramai wanita2 kat luar sekarang mengambil inisiatif seperti belajar menjahit, memasak. hal ini demikian kerana, mereka dapat menjalankan perniagaan sendiri bermula dari rumah sahaja. selain itu juga, dalam masa yang sama tak perlu terkejar2 untuk menguruskan rumahtangga. 

bila wanita mempunyai kemahiran sendiri, mereka boleh mengurangkan sedikit tanggungan ekonomi contohnya, bergilir2 bayar bil2, bergilir2 beli barang2 dapur dan belanja anak2. sebagai contoh, sepupu aku yang sangat berbakat dalam bidang jahitan dan masakan memang dapat buat duit lah. tak perlu susah2 kejar waktu nak ke opis bagai.

semua ni sebenarnya terpulang pada kita. setakat mana kemahuan kita dan keperluan kita dam kehidupan ni. ada yang merasa cukup dengan apa yang diperoleh dan ada juga yang mahu lebih sedikit dari kebiasaan. apa yang penting, korang dan aku sebagai wanita haruslah punya kerjaya sendiri dan berdikari ok!!

No comments:

Post a Comment