Thursday 3 May 2012

perubahan



assalamualaikum...
bila bercakap tentang perubahan, semua orang ada keinginan untuk berubah. tipulah jika tak pernah terlintas utk berubah kan? perubahan bukan setakat ingin berubah menjadi lebih cantik, tetapi lebih dari itu. keinginan untuk berubah menjadi seorang manusia yang lebih baik, keinginan untuk membuat perubahan dalam hidup.

tapi, jika perubahan itu sekadar keinginan, ia takkan kemana tanpa usaha. ada orang yang pada mulanya bersemangat untuk berubah tapi semangatnya luntur di pertengahan jalan lantaran ada suara2 sinis, ada bisikan2 halus yang menghalang mereka dari melakukan perubahan. jika menghadapi orang2 yang ingin menghalang perubahan ke arah kebaikan, pekakkan telinga kerana orang2 seperti inilah yang tidak senang dengan orang yang lebih dari mereka.

bukan mudah untuk membina suatu perubahan. terutamanya berubah ke arah kebaikan. akan datang 1001 dugaan untuk kita dalam menghadapi perubahan tu. apa yang paling penting untuk berubah ialah usaha yang berterusan di samping tekad yang satu. jika kita telah tanam azam yang satu dalam diri dan hati kita, INSYAALLAH redha ALLAH mengiringi.

p/s: hidayah juga perlu dicari. ia takkan datang bergolek ke kaki. jika kita sendiri tak mempunyai keinginan mencarinya, mustahil ia akan hadir mendampingi insan yang tidak mendambakannya bukan? rugilah jika setiap dari kita yang tidak mencarinya. sia2 lah hidup jika kosong tanpanya.

semoga kita terus membaiki diri. berubah ke arah yang lebih baik. agar langkah kita terus diiringi redha Ilahi..

No comments:

Post a Comment